Het internet en de consument

Het internet en de consument

jul 19, 2013

Begin 2012 telde Nederland al 37.500 webshops en dit bleef in de loop van de tijd steeds meer toenemen. Er wordt verwacht dat in 2015 de 40.000 behaald zal zijn, wat al het dubbele is van de in 2010 aanwezige webshops. Bij 40.000 webshops is er uiteraard sprake van een behoorlijke totale omzet. De onderste helft bestaat uit de wat kleinere webshops die een omzet van €1000,- à €10.000,- per jaar behalen. Dan zijn er nog een stuk of 12.500 winkels die omzetten behaald van rond de €100.000,- en enkel een kleine groep behaald omzetten boven de miljoen. Het valt in ieder geval niet te ontkennen dat het online winkelen in de afgelopen jaren populairder geworden is, en steeds vaker kiest de consument er dan ook voor om hun aankopen via het internet te laten geschieden.

Online vakanties boeken

Aangezien wij ons dus nu in een tijdperk bevinden waar bijna alles via het internet gebeurt, is dit ook zo op het gebied van vakanties. Men ervaart het als gemakkelijker, comfortabeler en eenvoudiger om het aanbod van de vakanties via het internet te bekijken in plaats van het bezoeken van het lokale reisbureau. Dit is ook duidelijk terug te zien in het aantal ‘bezoeken’ aan de reisbureaus en wat het doel van het uiteindelijke bezoek is.De werkzaamheden van de reisbureaus bestaan dan ook meer uit het verhelpen van misverstanden of onduidelijkheden, dan het boeken en regelen van de vakanties. De consument boekt tegenwoordig liever vanuit huis, en mocht er tegen problemen aan gelopen worden, wordt het ritje naar het reisbureau alsnog gemaakt.

Op tijd erbij zijn of juist last-minute?

Uiteraard heeft de crisis ook effect op dit gebied qua uitgaven. De consument denkt vaak iets langer na over de gewenste bestemming, de soort vakantie en hoe deze aangeschaft gaat worden. Er werd verwacht dat, vanwege de crisis en het huidige consumentenvertrouwen, de meeste mensen zich zouden gaan richten op last-minute aankopen. Echter blijkt het zo te zijn dat er ook dit jaar weer tijdens de huidige zomermaanden veel vroegtijdige interesse is om de wintersport alvast vast te leggen. Dit komt vooral door het feit dat er tijdens de wintermaanden een beperktere keuzevrijheid is qua periode dat men ook daadwerkelijk op vakantie kan gaan. Veel gezinnen hebben te maken met de vaste vakantieperiodes van hun kinderen en zijn hierdoor aan een bepaalde periode gebonden. Last-minute boeken zou in dat geval dus nadelig zijn, aangezien men daar te weinig vrijheid voor heeft. Ook in deze business ziet men dat de meesten zich weer op het internet begeven om alvast de wintervakantie te plannen. De reizen worden door de meesten nu al geboekt, en daar wordt door de aanbieders ook op ingespeeld. Voor degenen die toch nog de last-minutes willen afwachten, is dat uiteraard ook mogelijk. Maar ook via internet is het zo: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Bron: Wintertrex

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *