Duurste sok ter wereld ligt vanaf volgende week bij Elzinga in Enschede

vicunia

FALKE introduceert in haar luxurly lijn naast o.a. merino, kasjmier en zijde ook sokken van Vicuña- wol. De sokken hebben een waarde van 865 euro en zijn hiermee de duurste sokken ooit.

Het authentieke FALKE is het eerste modehuis dat heren sokken produceert die vervaardigd zijn van Vicuña, een wol van een zeldzame lamasoort uit het Andesgebergte.

De zachte wol bezit thermische eigenschappen die geen enkele andere wol soort bezit. Vandaar dat in de tijd van de Inca’s dit materiaal alleen gedragen werd door vorsten.

Ruud Wilbers, commercieel directeur FALKE Nederland: “De sokken zijn bedoeld voor de purist die gaat voor mooie kwaliteit en geen genoegen neemt met minder”

Vicuña-wol is de zeldzaamste en meest luxueuze wol ter wereld. Het is zachter, lichter en warmer dan elke andere soort. Omdat de vezels erg verfijnd zijn, blijven de sokken hun natuurlijke gouden kleur behouden.

De Vicuña sok van FALKE is vanaf maandag, 18 augustus t/m 22 augustus te bewonderen bij been mode specialist, Elzinga in Enschede

Adres: Elzinga Kousen, Haverstraatpassage 5, 7511 ET Enschede

Over FALKE

Het Duitse FALKE werd in 1895 opgericht en wordt nu wereldwijd gestuurd door Paul en Franz-Peter Falke (4e generatie). FALKE staat bekend om haar draagcomfort, kwalitatieve materialen en perfecte pasvormen. Momenteel telt het bedrijf wereldwijd ruim 8500 verkooppunten waaronder Le Bon Marché, KaDeWe, Harrods en de Bijenkorf.

Mazelenuitbraak

Sinds de ernstige mazelenuitbraak van de afgelopen maand in de Bible Belt is er in en rondom de politiek een behoorlijke discussie losgebarsten over het wel/niet verplichten van inentingen van baby’s en kinderen. Veel gelovigen vinden dat het inenten van baby’s en kinderen tegen het geloof in gaat, en dat men niet op die manier het heft in eigen handen mag nemen. Er zitten echter mogelijk ernstige, en soms zelfs dodelijke gevolgen verbonden aan het niet inenten van de kinderen.

Gevolgen van niet inenten

De gevolgen die het niet inenten met zich mee brengen zijn erg verschillend van aard. Zo is op dit moment de mazelenuitbraak een duidelijk voorbeeld van wat er kan gebeuren als kinderen niet ingeënt worden. Ten eerste zorgt het ervoor dat een kind de kans heeft de mazelen te krijgen, wat zorgt voor koorts, hoesten, rode plekken op de huid, vlekken op het gezicht en in de hals, en ga zo maar door. De ziekte kan echter ook ernstige complicaties met zich meebrengen zoals; gehoorbeschadeging met blijvende gehoorverlies of zelfs doofheid (klik hier voor meer informatie over gehoorverlies en doofheid), ernstige longontstekingen, hersenontsteking en zelfs 1 tot 2 op de 1000 patiënten komt te overlijden. Daarnaast besmet 1 patiënt met mazelen vaak tot wel 10 niet ingeënte personen, wat in de Bible Belt ervoor zorgt dat er zo’n enorme uitbraak van mazelen is, omdat daar het niet-inentingspercentage zo hoog ligt.

De inentingen

Uiteraard zijn er buiten de mazelen om nog meer ziektes die schade kunnen brengen aan de gezondheid van uw kinderen, waar wel tegen ingeënt kan worden. De meeste inentingen van de kinderen vinden plaats tussen de 0-4 jaar, en zorgen ervoor dat het kind beschermd is tegen verschillende (kinder)ziektes. Uiteraard kunnen de inentingen enige bijwerkingen hebben, maar de meeste komen er veelal zonder er iets te merken vanaf. Meer informatie over de inentingen die verschaft worden aan de kinderen kunt u hier nalezen.

Het internet en de consument

Supermarkt

Begin 2012 telde Nederland al 37.500 webshops en dit bleef in de loop van de tijd steeds meer toenemen. Er wordt verwacht dat in 2015 de 40.000 behaald zal zijn, wat al het dubbele is van de in 2010 aanwezige webshops. Bij 40.000 webshops is er uiteraard sprake van een behoorlijke totale omzet. De onderste helft bestaat uit de wat kleinere webshops die een omzet van €1000,- à €10.000,- per jaar behalen. Dan zijn er nog een stuk of 12.500 winkels die omzetten behaald van rond de €100.000,- en enkel een kleine groep behaald omzetten boven de miljoen. Het valt in ieder geval niet te ontkennen dat het online winkelen in de afgelopen jaren populairder geworden is, en steeds vaker kiest de consument er dan ook voor om hun aankopen via het internet te laten geschieden.

Online vakanties boeken

Aangezien wij ons dus nu in een tijdperk bevinden waar bijna alles via het internet gebeurt, is dit ook zo op het gebied van vakanties. Men ervaart het als gemakkelijker, comfortabeler en eenvoudiger om het aanbod van de vakanties via het internet te bekijken in plaats van het bezoeken van het lokale reisbureau. Dit is ook duidelijk terug te zien in het aantal ‘bezoeken’ aan de reisbureaus en wat het doel van het uiteindelijke bezoek is.De werkzaamheden van de reisbureaus bestaan dan ook meer uit het verhelpen van misverstanden of onduidelijkheden, dan het boeken en regelen van de vakanties. De consument boekt tegenwoordig liever vanuit huis, en mocht er tegen problemen aan gelopen worden, wordt het ritje naar het reisbureau alsnog gemaakt.

Op tijd erbij zijn of juist last-minute?

Uiteraard heeft de crisis ook effect op dit gebied qua uitgaven. De consument denkt vaak iets langer na over de gewenste bestemming, de soort vakantie en hoe deze aangeschaft gaat worden. Er werd verwacht dat, vanwege de crisis en het huidige consumentenvertrouwen, de meeste mensen zich zouden gaan richten op last-minute aankopen. Echter blijkt het zo te zijn dat er ook dit jaar weer tijdens de huidige zomermaanden veel vroegtijdige interesse is om de wintersport alvast vast te leggen. Dit komt vooral door het feit dat er tijdens de wintermaanden een beperktere keuzevrijheid is qua periode dat men ook daadwerkelijk op vakantie kan gaan. Veel gezinnen hebben te maken met de vaste vakantieperiodes van hun kinderen en zijn hierdoor aan een bepaalde periode gebonden. Last-minute boeken zou in dat geval dus nadelig zijn, aangezien men daar te weinig vrijheid voor heeft. Ook in deze business ziet men dat de meesten zich weer op het internet begeven om alvast de wintervakantie te plannen. De reizen worden door de meesten nu al geboekt, en daar wordt door de aanbieders ook op ingespeeld. Voor degenen die toch nog de last-minutes willen afwachten, is dat uiteraard ook mogelijk. Maar ook via internet is het zo: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Bron: Wintertrex

Duurzaamheid actueel

recycling

Met een terugloop in het volume van globale fossiele brandstoffen maken overheden en natuurorganisaties zich zorgen over de houdbaarheid van de wereldbol en proberen ze het gebruik van deze brandstoffen terug te dringen. Derhalve is duurzaamheid een zeer actueel thema bij non-profit organisaties over de hele wereld. Maar tegelijkertijd brengt het niet alleen problemen met zich mee, in de profit-sector zien veel bedrijven hier ook kansen liggen.

Fossiele brandstoffen

Dat de fossiele brandstoffen van de aarde op langere termijn opraken is geen nieuws, maar het feit dat het afgewenteld wordt op de nieuwe generaties is een actueel probleem. Ook de cijfers liegen er niet om: het Centraal Bureau voor de Statistiek ziet een afname in het productievolume wereldwijd. In mei 2013 werd er gemiddeld 5% minder brandstof geproduceerd ten opzichte van dezelfde maand in het vorige jaar. In de aardolie-, chemische, rubber- en kunststofproductenindustrie is zelfs een afname waargenomen in de omzet, productie en de afzet. Het ontwikkelen van nieuwe energie en alternatieve vervoersmiddelen, wat ook onder de noemer duurzaamheid valt, is dus van groot belang.

Het tegengaan van downcycling

Met een vermindering van de fossiele brandstoffen gaat ook een vermindering in de fossiele grondstoffen gepaard. Producten dienen dus duurzamer te worden geproduceerd, zodat zo min mogelijk grondstoffen verloren gaan in het productieproces, maar ook de levensduur van producten langer wordt. Kansen liggen daarom juist op de markt van de productie van autobanden. UT-promovendus Sitisaiyidah Saiwari heeft hierin in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een oplossing gevonden, zij onwikkelden een techniek om het zogenaamde ‘downcycling’ tegen te gaan. Downcycling houdt in dit geval in dat autobanden, zodra ze aan het einde van hun levensduur zijn, gerecycled worden in meer laagwaardige producten die ook rubber bevatten, zoals deurmatten. Tot op heden kon slechts 5% van de gerecyclede autoband weer gebruikt worden voor de productie van nieuwe autobanden, maar met het terugdraaien van het vulkanisatieproces is dit percentage hoger, namelijk 40%.

Alternatieve grondstoffen

Maar het kan nog extremer. In plaats van te focusen op recyclen, kunnen er ook andere grondstoffen gebruikt worden voor de productie van autobanden. Zo heeft de afdeling Research & Development van Apollo Tyres (het moederbedrijf van Apollo-Vredestein) een hele nieuwe band ontwikkeld: namelijk een die deels is geproduceerd door middel van paardebloemen. Uit paardebloemen kan namelijk latex vervaardigd worden, wat ongevulkaniseerd rubber is, en dus ook bruikbaar is voor de productie van autobanden. Het bedrijf stelt echter dat een autoband niet volledig hiermee vervaardigd kan worden, omdat er veel verschillende soorten rubber in een band zitten. Maar het is een begin.

Bron: Tirendo

Vergrijzing in zicht voor Twente

vergrijzing

De laatste tijd kent Twente een lichte bevolkingsgroei, dit zal zich ook voortzetten in de komende jaren. Desalniettemin zal de groei afnemen en circa anno 2020 volledig afgevalkt zijn. Gepaard met deze verandering in het volume van de bevolking zullen er ook veranderingen optreden omtreden de bevolkingssamenstelling en de behuizing in Twente.

De cijfers

Met een huidige bevolking van 623.432 inwoners is de omvang van het aantal inwoners in Twente de afgelopen 10 jaar flink gegroeid, aangezien de meting in 2000 een bevolking aangaf van om en bij de 605.000. Maar deze zelfde groei zal niet kunnen worden waargemaakt in 2020, dan is er namelijk een inwonersaantal van 626.710 voorspelt dat tot 2025 nauwelijks zal toenemen en daarna zelfs drastisch zal dalen. In de landelijke streken van Twente kunnen we deze daling al waarnemen, de groei van de bevolking is voornamelijk te wijten aan de aantrekkingskracht die in de steden heerst. Ook na 2025 zal deze stedenaangroei blijven voortbestaan maar in mindere maten.

De buurt omgeving

Ondanks de daling in de bevolking blijft de vraag naar woningen zelfs na 2025 licht stijgen maar vooral het aantal personen per woning zal afnemen. Dit komt omdat de inwoners van Twente meer opzoek zijn naar kleinere en eenpersoonswoningen i.p.v. grote gezinswoningen. Dit kan verklaard worden aan de hand van twee aspecten. Aan de ene kant is er een sterke geografische verschuiving van dorpen naar steden, die een kleinere en meer individuele manier van wonen met zich meebrengt dan het landelijke leven en aan de andere kant is er een demografische verschuiving aan de gang. In een periode van 20 Jaar zal het aandeel in de totale bevolking van 65-plussers verdubbelt zijn, dit ten nadelen van de jonge gezinnen. Deze vergrijzing komt overal voor in Nederland maar in Twente ligt dit boven het Nederlands gemiddelde.

Eenpersoonswoningen

Concreet wil men in deze eenpersoonswoningen zeker geen luxe missen. In de mogelijke maten, probeert elk huishouden zich nog altijd te voorzien van digitale telefonie, draadloos internet en alle andere snufjes dat de toekomst zal brengen. Maar de manier waarop men deze luxe benadert is duurzamer. Zowel in de landelijke streken als in de steden, maken zonnepanelen en groene stroom hun opmars. Appartementen dragen ook bij tot een zuiniger verbruik van warmte en energie.

Zowel deze bevolkingsveranderingen als de grijze druk zijn in heel Nederland aanwezig. De voorspellingen voor Nederland zijn ook dat deze druk zal blijven doorstijgen tot 2060, het is echter zeer moeilijk voor deze tijdperiode een gelijkaardige voorspelling te maken voor Twente.

Bron: Gigaset

Zwaarlijvigheid een wereldwijd probleem

zwaarlijvigheid

Hoewel het land Brazilie de afgelopen jaren steeds meer openbare gelegenheden heeft aangepast aan mensen met obesitas (zo zijn er speciale stoelen in voetbalstations en in bussen) is het nu de beurt aan Mexico om zich aan te passen aan dit zwaarwichtige gezondheidsprobleem. Recent onderzoek van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) heeft aangetoond dat de bevolking van het Zuid-Amerikaanse land de VS heeft ingehaald. Het gaat om een verschil van 1%. Terwijl Mexico de kroon spant met een percentage van 32,8%, komt de VS op een nauwe tweede plek met een percentage van 31,8% van de bevolking dat aan obesitas lijdt.

De overvloedige aanwezigheid van fastfoodketens zorgt ervoor dat de mensen, niet alleen in Mexico, maar overal ter wereld meer last krijgen van overgewicht. Doordat de economie een ruimer budget nog steeds niet toelaat zijn de fastfoodketens aantrekkelijk, het voedsel is goedkoop en dus dienstig. Dit is de reden dat obesitas blijf stijgen en steeds meer voorkomt bij arme gezinnen. Terwijl men normaal juist zou denken dat ondervoeding in dit deel van de bevolking zou heersen, is uit een recent rapport, gepubliceerd door Global Burden of Disease, gebleken dat overgewicht, voor het eerst in de geschiedenis, wereldwijd een groter probleem is dan ondervoeding. Deze schokkende feiten zijn iets om bij stil te staan…

Bewegen

…Of juist om bij in beweging te komen, meldt het NISB. Door de aandoening zwaarlijvigheid ontstaan steeds vaker problemen. Dus wordt er algemeen aangeraden om meer in beweging te komen. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) heeft recent aangegeven samen te gaan werken met TAFISA, de organisaties willen de krachten bundelen om mensen meer te laten bewegen. Ook wereldwijd doemen er steeds meer organisaties en samenwerkingsverbanden op die de mensen wakker willen schudden.

Er wordt opzoek gegaan naar succesvolle aanpakken die de mensen motiveren om in beweging te komen. Zo is er tijdens het Benefiet Gala van Veilig Verkeer Nederland (VVN) een Gazelle Balance Innergy geveild. Zo meldde D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: “Blijf actief maar ook veilig op de fiets”. Retailers doen ook mee aan de trend mensen meer in beweging te krijgen en de consument wordt hedendag goed voorzien van een groot aanbod fietsen, zie hier.

Bekende merken actief tegen obesitas

Afgelopen twee jaar hebben ook steeds meer bekende merken gezegd zich in te willen zetten voor het zwaalijvigheidsprobleem en deze trend zet zich voort. Zo liet afgelopen april de Coca Cola frisdrankenfabrikant weten zich actief te gaan inzetten. Door middel van reclamecampagnes die in het najaar van 2013 zullen worden gelanceerd zal Coca Cola de consumenten wijzen op het ontstaan van overgewicht en obesitas door het drinken van onder meer Coca-Cola.