25 september 2025

NLWave25: Nieuw Etalage voor de Bloeiende Nederlandse Filmindustrie

De Nederlandse film beleeft een opmars op het internationale toneel. Met 29 prijzen op grote filmfestivals en 341 selecties voor Nederlandse speelfilms vorig jaar, is de zichtbaarheid groter dan ooit. Regisseurs als Halina Reijn, wiens Amerikaanse productie Babygirl Nicole Kidman een acteerprijs opleverde op het filmfestival van Venetiƫ, en Sven Bresser, wiens debuutfilm Reedland de Nederlandse Oscar-inzending is en lovend werd ontvangen in Cannes, zijn het gezicht van dit succes.

In deze positieve stroom organiseert het Nederlands Filmfonds deze week, van 24 tot 26 september, het nieuwe evenement NLWave25 in Utrecht. Direct voorafgaand aan het 45e Nederlands Film Festival krijgen internationale distributeurs, programmeurs en sales agents een exclusief voorproefje van 44 veelbelovende Nederlandse projecten. Sandra den Hamer, directeur van het Filmfonds, licht het initiatief toe. “Het is een soort snelkookpan,” zegt ze. “We brengen filmmakers en producenten met nieuwe projecten samen met vertegenwoordigers van grote festivals en sales agents. Het draait om het leggen van contacten, het bouwen van netwerken en samen een goede tijd hebben.”

Een Nieuwe Golf van Talent

De lokale filmindustrie heeft het idee van NLWave25 enthousiast omarmd. “Sommige van onze makers hebben al internationale contacten, maar velen nog niet,” aldus Den Hamer. Ze benadrukt dat het recente succes vooral de verdienste is van de filmmakers zelf. “Als je de oogst van Nederlandse films ziet, mogen we echt trots zijn. Er zitten zeer avontuurlijke en uitdagende projecten tussen. Het mooie van NLWave25 is dat je het hele spectrum kunt zien.”

Op de vraag of er een nieuwe golf Nederlandse filmmakers opstaat, antwoordt ze volmondig ja. “Ik geloof echt dat er hier veel energie en talent is. De industrie bloeit en we zien een flinke toename in het productievolume.” Tegelijkertijd blijft het een uitdaging om het bioscooppubliek te bereiken in een markt vol zware concurrentie. Het programma van NLWave25 weerspiegelt de diversiteit waar het Fonds naar streeft: van animatieprojecten zoals Hanneke & Fiet (Mischa Kamp) en King (Mascha Halberstad) tot documentaires als Between Brothers (Tom Fassaert) en drama’s van jonge regisseurs als Sven Bresser en Mees Peijnenburg. Ook gevestigde namen, waaronder Oscarwinnaars Victoria Warmerdam (I Am Not A Robot) en Mike van Diem (Our Girls), presenteren nieuw werk.

Internationale Aandacht voor Gedurfde Cinema

Terwijl NLWave25 de breedte van de Nederlandse cinema toont, zijn het ook specifieke, gedurfde internationale films die de aandacht trekken en de gesprekken op dit soort evenementen voeden. Een voorbeeld hiervan is het drama Twinless uit 2025 van regisseur James Sweeney, dat momenteel veel lof oogst. De film wordt geprezen om de indrukwekkende dubbelrol van acteur Dylan O’Brien, die zowel de rouwende Roman als zijn overleden tweelingbroer Rocky speelt.

Critici roemen de manier waarop O’Brien twee personages neerzet die fysiek identiek zijn, maar emotioneel compleet verschillen. Twinless begint als een verhaal over twee mannen, Roman en Dennis (gespeeld door regisseur Sweeney zelf), die elkaar ontmoeten in een praatgroep voor tweelingen die hun wederhelft hebben verloren. Wat begint als een opzet voor een doorsnee ‘bromance’, transformeert al snel in een complexe film over obsessie, geheimen en de diepe eenzaamheid die de twee mannen bindt. Sweeney’s regie wordt omschreven als zelfverzekerd en zijn script als een meesterwerk van toonverschuivingen, waarbij absurde humor en hartverscheurende onthullingen elkaar naadloos afwisselen. Visueel valt de film op door het slimme gebruik van spiegels en reflecties, die de thema’s van dualiteit en gemis versterken. Hoewel het einde door sommigen als iets te simplistisch wordt beschouwd, wordt Twinless gezien als een film die het publiek bijblijft en Sweeney positioneert als een regisseur om in de gaten te houden.

Versterking van Internationale Banden

De focus op internationale samenwerking is een belangrijk onderdeel van de strategie van het Filmfonds. Een goed voorbeeld is de groeiende relatie met het Verenigd Koninkrijk. “We hebben de afgelopen jaren onze relatie met het British Film Institute (BFI) versterkt,” legt Den Hamer uit. “Er zijn veel gesprekken, bijvoorbeeld met BFI Film Fund-directeur Mia Bays, over hoe we Nederlandse en Britse filmmakers kunnen samenbrengen.” De geografische nabijheid en de artistieke interesse van beide kanten maken de samenwerking aantrekkelijk. Vorig jaar werd een memorandum van overeenstemming getekend met de British Film Commission.

Als extraatje voor de internationale gasten van NLWave25 is er een exclusief bezoek aan de tentoonstelling over Tilda Swinton in het EYE Filmmuseum, een dag voordat deze opent voor het publiek. “See NL, dat onderdeel is van EYE, is onze partner,” zegt Den Hamer. “Het is een heel speciaal extraatje.” Gevraagd naar haar hoop voor de eerste editie van NLWave25, is ze duidelijk: het evenement moet een springplank worden voor nog meer Nederlands succes in het buitenland en de basis leggen voor duurzame internationale relaties.